باور های نادرست درباره سئو سیستم های مدیریت محتوا

باور های نادرست درباره سئو سیستم های مدیریت محتوا

من بسیار زیاد از زبان مشتریان و حتی گاها طراحان سایتی که فقط و فقط تعصب و گرایش روی یک سیستم مدیریت محتوا  یا فناوری یا زبان برنامه نویسی خاص دارند، شنیده ام که می گویند:

۱- وردپرس سئوی خیلی خوبی داره.

۲- جوملا سئوی خیلی بدی داره.

۳- دروپال از نظر سئو خیلی قوی تره.

۴- سایت هایی که با ASP.NET یا فناوری/زبان/سیستم مدیریت محتوای X راه اندازی شده اند از نظر سئو خیلی ضعیف هستند.

۵- سیستم های مدیریت محتوای آماده از نظر سئو ضعیف(یا قوی) هستند.

هر ۵ تفکر بالا غلط است!

بیایید کمی منطقی به موضوع نگاه کنیم! یک موتور جستجو، فقط HTML می بیند و بس!خیلی زور بزند بتواند CSS و Javascript صفحات شما را هم به خوبی درک کند.شما هم مانند یک موتور جستجو، نمی توانید از بیرون، سیستم مدیریت محتوا و کد های یک وب سایت را تشخیص دهید.نهایت حدس شما نحوه آدرس دهی و Url های پیشفرض(در صورت عدم تغییر) و چند مورد دیگر است.

اصلا تصور کنید، یک موتور جستجو، به خوبی می تواند زبان برنامه نویسی، لینوکسی یا ویندوزی بودن سرور، نسخه سرویس دهنده وب (IIS , Apache و …) را تشخیص دهد.اگر هم تشخیش دهد، چه سودی برایش دارد؟ به موتور جستجو چه ربطی دارد که سیستم مدیریت محتوای سایت شما چیست و به چه زبانی نوشته شده است و روی چه نوع سروری هست؟

سوال اول: چرا سیستم مدیریت محتوا برای یک موتور جستجو مهم نیست؟

به این دلیل که یک موتور جستجو، فقط به خروجی HTML , CSS , Javascript شما نگاه می کند! حال، دیگر Url های شما، محتوا، HTML و موارد مرتبط به بیرون سایت شما مثل بک لینک ها، شبکه های اجتماعی و سایر موارد باقی می ماند که موتور جستجو با استفاده از این داده ها، به رتبه بندی وب سایت شما می پردازد.حالا، چه سایت وردپرسی داشته باشید چه جوملا و دروپال و … و چه با سایر سیستم های مدیریت محتوا مثل دات نت نیوک، و چه به صورت اختصاصی با JAVA و JSP  و… (با زبان برنامه نویسی سمت کلاینت جاوااسکریپت اشتباه نگیرید) و چه با PHP و ASP.NET ساخته شده باشد، یک موتور جستجو، به سایتی بها می دهد، که برایش خوشمزه تر باشد و احساس کند آن سایت لیافت بیشتری دارد.

موتور های جستجو، گرایشی به سیستم مدیریت محتوا و زبان خاصی ندارند.همچنین، نوع زبان و سیستم مدیریت محتوای هر سایتی، تنها مربوط به فاکتور های سئو در سطح صفحات است که درباره فاکتور های On Page درباره آنصحبت کردیم و آموزش های پایه زیادی در سئو روز در این باره قرار داده شده است.اگر فاکتور های داخلی صفحات را کنار بگذارید، کلی فاکتور دیگر در سطح دامنه و خارج از صفحات داخل سایت وجود دارد که اتفاقا وزن خیلی بیشتری هم دارند!

سوال دوم: چرا می گویند وردپرس خیلی SEO Friendly هست؟

این تفکر درست است! اما صرفا اگر پیش فرض ها و سادگی وردپرس را در نظر بگیرید و به شرط اینکه تصور نکنید، بقیه سیستم های مدیریت محتوا، از وردپرس ضعیف تر هستند.یعنی SEO Friendly بودن وردپرس، دلیلی بر SEO Friendly نبودن سایر سیستم های مدیریت محتوا نیست!

ویژگی وردپرس که باعث شده این تفکر به وجود بیاد، اینه که به طور پیشرفض تنظیمات خوبی برای تغییر عناوین و URL ها داره و با چند افزونه ساده با چند کلیک، می تونید بهترین امکانات رو از نظر پیکر بندی سئوی سایت (صرفا On Page SEO ) بدست بیارید.

سوال سوم: چرا می گویند ASP.NET سئوی خوبی نداره؟

این حرف رو فقط کسانی می زنند که هیچ تصور درستی درباره ASP.NET ندارند.دلیل این حرف، اینه که، برخی از طراحان سایت و برنامه نویسانی که با ASP.NET ، اقدام به طراحی سایت می کردند، تنظیمات و گزینه ها و زیر ساخت های سئو رو داخل سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خودشون ، لحاظ نکردند و این تفکر از نظر برخی افراد به وجود اومد که ASP.NET کلا SEO Friendly نیست.

اما حقیقت اینه که، وقتی با ASP.NET و PHP به صورت اختصاصی ، سیستم مدیریت محتوایی ساخته میشه، میزان SEO Friendly بودن اون سایت، کاملا بستگی به برنامه نویسش داره.اگر برنامه نویس و طراح سایت، دید و اطلاعات کاملی درباره سئو داشته باشه، می تونه، بهترین امکانات و ابزار و زیر ساخت ها رو در پنل مدیریت سایت طراحی شده تعبیه کنه که یک سایت وردپرسی هم نتونه به گرد پاش برسه.

اینکه حالا، برخی طراحان سایت و برنامه نویسان، در پیاده سازی یک وب سایت، کوتاهی کردند، دلیل نمیشه بگیم کلا ASP.NET یا هر فناوری و زبان دیگه ای SEO Friendly نیست.فراموش نکنید ASP.NET یک تکنولوژی ارائه شده توسط Microsoft هست.زبان و CMS نیست.

سوال چهارم: از کجا بفهمیم، سایت ما، امکانات اولیه رو برای سئو داره و قابل سئو شدن هست؟

قبل از هر چیز، لطفا در نظر بگیرید منظور من از عبارت “قابل سئو شدن” سئوی ۱۰۰ درصد نیست که سایت های آنالیز سئو میدن.حتما مقاله سئوی ۱۰۰ درصد رو مطالعه کنید.مظور من اینه که آیا سایت، استعداد رشد و صعود به صدر نتایج گوگل رو داره یا نه.

 

اگر امکانات زیر رو دارید، پایه های سئو داخل صفحات رو به صورت کامل دارا هستید و خیلی خوبه:

۱-  امکان تغییر عنوان صفحات و دسته ها به صورت تک به تک و مجزا از عنوانی که به کاربران نمایش داده میشه

۲- امکان تغییر Meta Description تک تک صفحات و دسته ها

۳-امکان تغییر alt و title تصاویر

۴-امکان تغییر url ها و کلا ساختار آدرس دهی (درباره url ها در پست ساختار ایده آل url ها صحبت کردیم)

۵-امکان تغییر چینش و سفارشی سازی جا و نوع لینک های داخلی صفحات.چه در منو، چه در متن و چه در فوتر و نوار های کناری و هدر.

۶-امکان تعریف نقشه سایت XML به صورت اتوماتیک و با قابلیت پیکر بندی کامل.

۷-دارا بودن متن و خالی نبودن صفحات و نداشتن ساختار عکس محور یا سایت Flash.

۸- Ajax Base و Jquery محور نباشه و تک تک صفحات برای خزنده ها قابل درک باشه.

اگر علاوه بر امکانات بالا، امکانات زیر رو دارید فوق العاده است و در برخی موارد، بیش از نیاز شما هم هست.ولی از این جا به بعد معجزه ای اتفاق نمی افته و بدون اینها هم در اکثر مواقع کار شما راه میفته:

۱-امکان افزودن متاتگ

۱-امکان تعریف Rich snippets .

۳- دارا بودن فید و خوراک

۴-دارا بودن سیستم تگ (استفاده غلط از تگ ها می تونه مضر هم باشه)

۵-امکان تعریف تگ rel=canonical

۶-امکان ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ صفحات به انتخاب شما

۷-امکان قرار دادن مطالب/پست ها/محصولات/صفحات مرتبط در هر صفحه

۸- امکان اتصال سایت به صفحات شبکه های اجتماعی شما

۹-امکان تنظیم فایل robots.txt

و …

امیدوارم دنبال متا تگ منسوخ شده keywords نگشته باشید!

فراموش نکنید، توی این مقاله، قصد من بر شمردن امکانات سئو نیست.صرفا درباره سئوی سیستم های مدیریت محتوا صحبت می کردیم که شاید کمی هم من حاشیه رفتم!

نتیجه گیری:

هیچ برتری و ضعفی بین سیستم های مدیریت محتوا و CMS هایی که به صورت اختصاصی توسط طراحان سایت و برنامه نویسان عزیز و توانمند ایرانی، نوشته میشن وجود نداره.فقط بعضی از CMS ها مثل وردپرس، امکانات پیشفرض و اولیه و سهولت بیشتری برای سئوی بهتر دارند.به همون اندازه که یک سایت وردپرس می تونه سئوی خوبی داشته باشه، یک سایت جوملا و دروپال و هر CMS اختصاصی نوشته شده توسط PHP و ASP.NET هم می تونه سئوی خوبی داشته باشه.

تفاوت سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی و غیر معمول که توسط افراد و شرکت ها، به وجود اومده، اینه که، میزان SEO Friendly بودنشون کاملا بستگی به برنامه نویس و طراحشون داره و به اندازه کوتاهی طراحشون، از SEO Friendly  بودنشون کاسته میشه و به اندازه دقت نظر و آگاهی و تعبیه امکانات و پایه های سئو توسط طراحشون، SEO Friendly تر میشن.

نکته : همه صحبت هایی که در این پست درباره SEO Friendly بودن کردم، فقط و فقط مربوط به فاکتور های ON Page بود.همونطور که می دونید، فاکتور های On Page و داخل صفحات، فقط بخشی از فاکتور های سئو و در حقیقت پایه های سئو هستند و همونطور که در پست آموزش بهینه سازی داخلی سایتدر سئو روز گفتم، فاکتور های On Page ، فقط حکم چرخ اتومبیل رو دارند.یک اتومبیل با چرخ خالی حرکت نمی کنه.اما بدون چرخ هم نمی تونه حرکت کنه و در عین حال، اگر حداقل ها رو داشته باشه (پنچر نباشه) ، می تونه حرکت کنه.

در نهایت شعار همیشگی من که در بارها در سئو روز تکرار کردم، یکی از نتیجه هاست.اینکه در سئو هیچ چیز مطلق نیست.به هیچ وجه از زاویه دید بسته به سئو نگاه نکنید و هیچ وقت سئو رو در داخل چهارچوب خاصی قرار ندید.هیچ وقت نگید این خوبه اون بده این اشتباست و اون درسته.همیشه احتمال داره اونی که فکر می کنید خوبه، در شرایطی بد باشه و اونی که فکر می کنید بد هست، در شرایطی خوب باشه یا با گذشت زمان، تغییر کنه.اگر دوست دارید سئوکار خوبی بشید، باید از زاویه دید باز و انعطاف پذیری به سئو نگاه کنید و سئو رو به صورت دیکته ای یاد نگیرید.

پاسخ دهید